Download
Бајке-Десанке-Максимовић-2.-разред.pdf
Adobe Acrobat Document 391.2 KB

DA LI POSTOJI DETELINA SA ČETIRI LISTA

 

   Verovatno ćete se iznenaditi,  ali odgovor na pitanje u naslovu je negativan. Nema deteline sa četiri lista. Liska deteline je nepravilno perasta, izdeljena u tri ovalna listića.  Raste na livadama. Zbog toga što i u osušenom i u svežem stanju sadrži mnogo vitamina, belančevina i minerala poljoprivrednici je seju da bi njome tokom zime hranili stoku.

 

   Biljka koja je uzeta za simbol sreće, u stvari je zečja soca. Ova biljka i detelina ne pripadaju istoj familiji biljaka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KADA I ZAŠTO SU LJUDI POČELI DA SE RUKUJU

 

 

 

 

 

 

Običaj rukovanja uveden je još u vreme kada su ljudi živeli po pećinama ili sojenicama i do hrane dolazili jedino skupljajući plodove biljaka i loveći životinje.U neposrednoj potrazi za hranom često su se susretali sa ljudima koji su živeli na drugom mestu. Da bi pokazali da nisu neprijateljski raspoloženi  i ne kriju nož, sekiru ili neko drugo oružje, oni su se jedni drugima približavali sa ispruženom i otvorenom desnom šakom.

 

 

 


  1. Прочитај реченице, a затим их препиши према редоследу догађаја штампаним словима латинице.

 

 

 

Na džemper je stavio omiljeni bedž, a u džep džeparac.

 

Donela mu je đevrek za doručak.

 

Nidža je obukao narandžast džemper.

 

Onda je u sobu ušla njegova drugarica Đurđa.

 


Именице

 

Именица

Врста именице

Род

Број

свеске

 

 

 

Дрина

 

 

 

острво

 

 

 

Мађарска

 

 

 

кључеви

 

 

 

 

 

 


  1. Правилно препиши текст штампаним словима латинице.

 

 

теча ћира је лети на реци он има црвени чамац пеца пастрмке и слуша чавке које чаврљају увече се срећан враћа кући

 


Прочитај реченице и подвуци именице. Упиши их у табелу и одреди им врсту, род и број.

 

Пролеће је стигло. Бојан и Мила су на љуљашкама у парку. На дрвету певају птице.

 

именица

врста

род

број

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  1. Одреди именицама род и број.

 

 

 

ptica, mačevi, ćure, voćnjak, cucle, peciva, učitelj, mačka, kuće, srca, meče, ćupovi

 

 

 

МУШКИ РОД

ЖЕНСКИ РОД

СРЕДЊИ РОД

Једнина

Множина

Једнина

Множина

Једнина

Множина

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Relja je otišao sa prijateljima u Poljsku.

 

U Kraljevu je sajam ljiljana i lala.

 

Lana je posetila spomenik na Avali.

 

Krajem leta Milan i Ljilja skupljaju šljive.

 


Писање географских назива

 

Имена држава: Република Србија, Грчка, Румунија, Народна Република Кина

 

Имена градова: Ниш, Суботица, Нови Сад, Сремски Карловци, Атина

 

Имена села: Качарево, Мрђеновац, Велика Река

 

Имена река: Дунав, Сава, Тиса, Морава, Ибар, Колубара

 

Имена планина: Тара, Голија, Златибор, Копаоник

 


Moj ujak Vuk pere auto.

 

Tamara prati mamu i tatu u Rumu.

 

Petra ima nov sivi kaput.

Uroš prvi put šeta psa u parku.


1.      Разврстај следеће именице у две групе:

 

 

 

Србија, шоља, Реља, липа, фазан, продавац, Београд, Тиса.

 

 

 

Властите именице:

___________________________

___________________________

___________________________

___________________________

 

Заједничке именице:

___________________________

___________________________

___________________________

___________________________

 


Именице

 

 

Именица

Врста именице

Род

Број

град

заједничка

мушки

једнина

љуљашка

заједничка

женски

једнина

острво

заједничка

средњи

једнина

Мађарска

властита

женски

једнина

кључеви

заједничка

мушки

множина

 


Напиши реч која почиње на слово Ч.

Напиши реч која у средини има слово Ц.

Напиши реч која почиње на слово Љ.

Напиши име које у средини има слово Њ.

Напиши реч која почиње на слово Р.

Напиши реч која у средини има слово У.

Напиши реч која садржи слова В и П.




Препиши реченице штампаним словима латинице:

Ика носи кестење.

 

Сашка јаше коња.

 

Тони није коњаник.

 

Немања стоји на киши.

 

Тања је  Сањи  сестра.

 

 

 


 

Препиши реченице штампаним словима латинице.

 

 

 

Сања скија са Сашом.

 

Маша има шест машни.

 

Снешкина ташна је тешка.

 


 

Staša stoji na kiši.

Miša joj maše.

 

 

 


 

Toma  je moj tata.

 

Moja mama je Tina.

 

To je moja nana.

 

Moja teta je Nina.

 

Tamo je teta Ana.

 

Ika nema konja.

 

Toni nije konjanik.

 


Ћирилица

Латиница

И и

I i

Н н

N n

Њ њ

Nj nj

 

 

Tima ima tatu, mamu i nanu.

 

Tamo  je njena nana Nina.

 


 

Moja mama je Kata.

 

Toma je moj tata.

 

Kaja je moja tetka.

Moj tata je Moma, a moja mama je Joka.

 

 


 

Ћирилица

Латиница

А а

А а

Е е

Е е

О о

О о

Ј ј

Ј ј

К к

K k

М м

M m

Т т

T t

 


УЧИМО ЛАТИНИЦУ


Именице су речи које именују/означавају жива бића, предмете и појаве.

 

 

1. сат, оловка, четкица, саксија, књига, бицикл → предмети

 

2. делфин, диносаурус, камила, медвед, гуска, човек, Марко, Ана, храст, лала → бића

 

3. киша, снег, ветар, гром, муња, олуја, мрак, дан → појаве

 

 

 

људи (мама, тата, Дарко, Дарија, лекар, учитељица итд.)

 

Имена бића:                           животиње (пас, мачка, врана, зец, медвед, Лале, Шаров итд.)

 

                                               биљке (камилица, врба, багрем, детелина, кајсија итд.)

 

 

Властита имена људи, земаља, градова, река, планина и села јесу властите именице.
Оне се увек пишу великим почетним словом.

 

Заједничке именице означавају заједничко име за више бића, предмета и појава, са истим или сличним особинама (пас, слон, мачка, клупа, школа, столица, киша, ветар...). Оне се пишу малим словом и могу бити у једнини и множини.

 

 

 

 

 

 

Именица

Врста именице

град

заједничка

љуљашка

заједничка

острво

заједничка

Мађарска

властита

кључеви

заједничка

 

 

 

На Слово, на слово:

 

 

на слово

имена људи

Називи животиња

Називи биљака

Називи предмета

М

Марта

мачка

маслачак

марама

З

Зоран

зец

зумбул

звоно

Т

Тања

тигар

трешња

труба

Р

Ратко

рак

ротква

Ранац

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Када отвориш линкове потребно је да укуцаш:

корисничко име:   drugaci

 

и лозинку:   Osnovci-2

 


Народне умотворине

 

Народне умотворине обухватају: песме, приче, бајке, басне, загонетке, пословице, питалице, брзалице, разбрајалице…зову се народне јер их је створио народ, односно талентовани људи из народа чија имена обично не знамо. Зашто их зовемо умотворине?  Зато што их је створио човеков ум, памет.

 

 

Вук Стефановић Караџић има велике заслуге што је сакупљао и први записивао народне умотворине. Све до тада оне су се само усмено преносиле. Вук Стефановић Караџић 1787-1864 рођен је у селу тршићу код Лознице. Као дечак је чувао стоку у родном селу, односно уз малу помоћ других сам је учио да чита и пише.
Путујући по народу, Вук је сакупљао народне песме, приче и остале умотворине. Уз то, он је творац азбуке којом се ми данас служимо. Вукове познате речи су:“Пиши као што говориш, а читај као што је написано“

 

Загонетке

 

Загонетка је врста народних умотворина којом се нешто загонета, тј.постави задатак, односно питање, а одговор треба наћи. Загонетке обично траже досетљивост оног ко их одгонета.

 

1. Највише зна, а најмање говори.

 

2. Без коре уђе, са кором изађе.

 

3. Друге зове, себе не чује.

 

4. Свему свету један тањир доста.

 

Пословице
Пословице су сажете изреке. Обично изражавају неку мудрост, истичу неки савет, неку поуку. Зато се каже да су пословице поучне. Оне су настале веома давно, када писменост није била проширена у народу. Кратке су сажете и лако се памте.

 

Боље је пријатељ близу него брат далеко.
Боље је своје јаје него туђа кокош.
Боље је не обећати, него реч не одржати.
Вук длаку мења, али ћуд никада.
Где нема рада, ту невоља влада.
Више ваља грам памети, него сто ока снаге.
Људи се не мере пеђу, већ памећу.
Мудром јунак коња води.
Онолико знамо колико умемо и у памети имамо.
Ум царује, снага кладе ваља.
Што снага не може, памет учини.

С ким си – онакав си.

Ко је далеко од очију, далеко је и од срца.

Добар глас далеко иде, а зао још даље.

Ко ради, не боји се глади.

Без муке нема науке.

Није злато све што сија.

Испеци, па реци.

Прво скочи, па реци хоп.

Нико се није научен родио.

По делу се човек познаје.

Ко високо лети, ниско пада.

Свако је ковач своје среће.

Сачувај ме, Боже, пријатеља, а од непријатеља ћу се сам сачувати.

Гвожђе се кује док је вруће.

Човек се учи док је жив.

Добар наук злата вреди.

Ако неће зло од тебе, бежи ти од њега.

Што можеш данас, не остављај за сутра.

Без алата нема заната.

Боље икад него никад.

Бољи је разум него снага.

Ко рано рани, две среће граби.

Конац дело краси.

Отето – проклето.

Боље врабац у руци него голуб на грани.

Ништа није боље од добре воље.

Чега се мудар стиди, тим се луд поноси.

Чист рачун дуга љубав.

Лепа реч и гвоздена врата отвара.

Ко доброту сеје, љубав жање.

Дело човека хвали.

Ко више зна, тај боље види.

Ко паметно ћути, мудро говори.

Што снага не може, памет учини.

Ум царује, снага кладе ваља.

 

 

Брзалице

Брзалице су речи и реченице тешке за изговор, треба их брзо изговорити, да се не погреши, циљ им је да забаве.

 

Раскиселише ли ти се опанци?

 

Одосмо у котлокрпа,

 

кад котлокрп котле крпи

 

са својих девет котлокрпића,

 

а стара им котлокрповка

 

котлокрпавим котлима воду носи.

 

Лежи куја жута украј жута пута…

 

Црн јарац, црн трн-црн брсти трн…

 

 

Разбрајалице

Разбрајалице су речи које се изговарају при разбрајању у дечијој игри, често без одређеног смисла и повезаности, или веселе песмице које одређују на кога је ред да жмури, трчи…

 

Енци, меници, на каменци,

 

Тамо кују дванест деци;

 

Ин, пин, чарапаин, чараупе,

 

 једи супе баш ти!

 

 

 

 

 

        Бумбар делипар

 

          Сео цар на кантар,

 

            Жарипан, пеливан ,

 

                Мерили га по вас дан,

 

Паде, па се скљуси

 

И рече му –ту си.

 

 


Брзалице за децу

– На врх брда врба мрда.

– Одосмо у котлокрпа, кад котлокрп котле крпи са својих девет котлокрпића, а стара им котлокрповка котлокрпавим котлима воду носи.

– Иде црн трн да одгризе црном трну црни врх.

– Лежи куја жута, украј жута пута.

– Уплетосте ли кајишчиће у опанчиће?

– Разрасте ли се орашчић у вршчић?

– Петар плете Петру плот са три прута по три пут. – Брзо плети Петре, плот са три прута по трипут.

– Миш уз пушку, миш низ пушку.

– Четири чавчића на чунчићу чучећи цијучу.



       Дејан Алексић рођен је 1972. године. Сматра се једним од најзначајнијих књижевних стваралаца млађе генерације.

Објавио је књиге за децу: Дугме без капута, Пустоловине једног зрна кафе, Кад се разболео Петак, На пример, Нежна песма о нежном ветру Дувољубу, Божићна прича, Музика тражи уши, Стижу блесе, чувајте се, Кога се тиче како живе приче, Ципела на крају света, Чудесни доживљаји Азбучка Првог у тридесет слова.

Написао је драмске текстове за децу: Вина и пингвина, Ружно Паче и Ивица и Марица. Живи и ради у Краљеву као уредник за поезију у књижевном часопису Повеља.

 



Реченице према значењу

 

Мила, Сања, Зора и Сара су другарице. Оне живе у Сремској Митровици. Данас Мила иде са дедом на Сребрно језеро. У ранцу ће понети: сендвич, батерију, сок и марамице.Сања путује у Нови Сад, град на обали Дунава. Становаће у Улици кнеза Лазара. Ура, води и пса Рикија! Зора ће летовати у Грчкој. Сара иде у камп на планину Златар. Да ли ће писати једна другој?

 


Заповедне реченице

 

Реченице којима се исказује нека заповест, молба или забрана називају се заповедне реченице.

Оне почињу великим словом, а завршавају се узвичником.

 


Узвичне реченице

 

Реченице којима се исказује неко осећање: изненађење, одушевљење, узбуђење називају се узвичне реченице. Оне почињу великим словом, а завршавају се узвичником.

 

Мама!

То је немогуће! 

Нешто светли!

Какав диван дан!

Ти си диван дечак!

 


Упитне реченице

 

Реченице којима се поставља неко питање називају се упитне реченице. Оне почињу великим словом, а завршавају се упитником. Обично почињу упитним речима: ко, шта, како, када, колико, зашто.

 

1. Какво ће данас бити време?

 

2. Да ли си понео опрему за Физичко васпитање?

 

3. Зашто ниси урадио  домаћи задатак?

 

Је ли дошла сека?

 

Да ли сутра путујемо?

 

Хоћеш ли колач?

 

Можеш ли ми донети ролере?

 

Реч ЛИ пише се одвојено од речи које стоје испред и иза ње.

 

 

 

 

1. Од обавештајних реченица сачини упитне.

 

    Тамара је урадила домаћи задатак.

 

     Данас није падала киша.

 

     Сутра идемо на Мирин рођендан.

 

     Бака је на пијаци купила: салату, кромпир и паприке.

 

 

2. Исправи грешке у реченицама.

 

    Зашто су дошли маја јоца нина и Саша?

 

    У дворишту се сунчају маца цица кока мика  прасе жика и куче тоза.

               3. Исправи грешке у реченицама.

а) ЈЕСТЕЛИ ДАНАС ЈЕ ЛИ?

б) ЈЕ ЛИ БИЛО ЛЕПО

в) ДАЛИ ТИ ЖЕЛИШ ЈАБУКУ НАРАНЏУ ЛИМУН ИЛИ ШЉИВУ?

г) ДАЛИ СУ МИ ЧИСТУ КОШУЉУ:

д) ВОЛИШ ЛИ ЖИВОТИЊЕ

ђ) МОГУЛИ ДА ВИДИМ И ЈА.

е) ЗНАШ ЛИ ДА СУ ЈУЧЕ ВИДЕ ЛИ РАКЕТУ?

 

 

 


Драги наши ђаци-љубитељи књиге!
Надамо се да су многи од вас заволели књигу, а да ће је многи тек заволети ако буду редовно читали.  Док читате трудите се да се добро забавите, а у исто време ћете и много научити!
Пред вама је предлог како  да водите дневник читања. Довољно је да прочитате једну до две
књиге месечно  и опишете је на свој начин. Тако ћете вежбати свој
стил, богатићете речник и бити спремни за говорне и писане вежбе.

Када ваш дневник порасте (а то ће бити брзо), бићете поносни на себе и ми на вас.
За почетак препоручујемо: „Oд читања се расте“ – Jасминка Петровић,

топло препоручујемо и остале наслове из едиције која такође носи назив Од читања се расте,

Јасминка Петровић, Хоћу кући,

Урош Петровић, Загонетне приче, Мистерије Гинкове улице,

 

                              Весна Алексић, Прича о Таталији или Принцеза Апатрапа или Тврди Колачић,

 књиге из едиције Хајде да читамо,

препоручујемо и Невероватну причу о џиновској крушци – маштовиту књигу у којој главни јунаци крећу у узбудљиву пустоловину ...

 

КАКО СЕ ВОДИ  ДНЕВНИК ЧИТАЊА


Одаберите  свеску тврдих корица коју можете користити и следеће године.

 

Податке које треба да записујете:
датум читања
наслов књиге
име писца као и најважније податке о животу и раду писца- кратка биографија
број страна
имена главних ликова и особине
место и време радње
редослед догађаја
неку занимљивост ( шта ти се свиђа, шта не, зашто ти је нешто занимљиво)

Порука - шта си научио читајући


Док читате бележите оно најважније!

Пишите за време читања!

Записујте своја запажања, мисли, коментаре, шта вас је насмејало, изненадило, растужило…

Ако читате песме издвајајте стихове или строфе које су на вас оставиле утисак, а бар једну песму научите лепо изражајно да рецитујете.
Можете записати најлепше стихове, поређења, речи које се римују.
Kaда препишете делове песме, приче или бар неке стихове/реченице обавезно их стављајте између наводника.

Бележите непознате речи са објашњењима и формирајте свој речник!

Ако желите можете  илустровати!

''Читати без бележака,

 

 исто је што и гледати

 

 на једно око.''

 Иво Андрић

Ево како може да изгледа читалачки дневник:

''Књига коју смо прочитали,

 

а из ње нисмо ништа забележили,

 

непрочитана је књига.''

А. Албалат

 

Труди се да твој дневник читања изгледа лепо- илустрације, рукопис, правопис, уредност...

 


 

 

 

 




Упиши самогласнике у квадратиће да би добио речи:

 


Обој цветиће у којима су самогласници:

Распореди дате сугласнике на одговарајућа места:



Напиши реченицу састављену од:

а) две речи _______________________________

б) три речи  _______________________________


Усправним линијама подели  речи на слогове :

 

МАТЕМАТИКА             УЧЕНИК             ПЕСМИЦА             ЗАДАТАК             ЧИТАНКА       ОЦЕНА




1. Наша азбука има _____ слова.

 

2. Напиши велика штампана слова ћирилице по азбучном реду.

 

___  ___  ___  Г  ___  ___  ___  ___  ___  ___  ___  ___  ___  ___  М

 

___  ___  ___  ___  ___  ___  ___  ___  ___  ___  ___  ___  ___  ___  Ш.

 

3. Напиши писаним словима своје име, презиме и надимак, ако га имаш.

 

___________________________________________________________________________

 

4. Допуни следеће реченице:

 

      Људи се најбоље споразумевају__________________________________________.

 

      Речи се састоје од____________________________________________.

 

      Писани знак за глас је________________________________________.

 

      На почетку реченице стоји _________________________ слово.

 

      На крају реченице стављамо:____________, ________________ и ______________.

 

      Имена и презимена људи као и њихове надимке пишемо______________________почетним словом.